wtorek, 25 sierpnia 2015

5 francuskich mądrości ludowych



Zapraszam Was na nowy wpis z serii W 80 blogów dookoła świata. Dla niewtajemniczonych : jest to projekt, w którym polscy blogerzy językowo-kulturowi, rozsiani po całym świecie, wybierają jeden wspólny temat i przedstawiają go ze swojej perspektywy. Różnorodność gwarantowana! :)
Do tej pory na blogu, w ramach projektu, ukazało się 8 wpisów, które znajdziecie TUTAJ.
 
Tym razem zapraszam Was do poznania 5 francuskich mądrości życiowych, o których nie przeczytacie w żadnym podręczniku do nauki języka francuskiego. Tylko wtajemniczeni mają do nich dostęp ;)

1. Zaczniemy od mądrości, która może uratować Wam życie. Osoby o wysokim poczuciu estetyki oraz te o słabych nerwach, proszone są o przejście od razu do punktu 2. Pozostali Czytelnicy wchodzą TUTAJ na własne ryzyko ;) 

2. Z tą życiową mądrością spotkałam się, kiedy po przyjeździe do Francji na studia, zaczęłam imprezować z Francuzami, którzy lubią żartować i często w te żarty wplatają wątki erotyczne. Mam nadzieję, że Was nie zgorszę :P

femme à lunettes, femmes à quéquettes

une femme - kobieta
des lunettes - okulary
une quequette (pot.) - siusiak (penis w języku dzieci) 

Innymi słowy, kobiety noszące okulary lubią zapraszać do swojej alkowy wielu mężczyzn. Francuzi mówią na nie une chaude lapine. Z tego miejsca pragnę pozdrowić wszystkie okularnice ;)

Czy te oczy mogą kłamać? ;)

3. A jeśli wchodzimy już na śliski grunt damsko-męski, mam dla Was mądrość dotyczącą małżeństwa :D Oświadczam, że nie biorę odpowiedzialności za pary, które po przeczytaniu TEJ złotej myśli, zerwą zaręczyny :P 

4. Wierni Czytelnicy zapewne pamiętają, że postanowiłam po latach wrócić do prowadzenia samochodu (info dla zainteresowanych - idzie mi coraz lepiej :D). Przy tej okazji nie obeszło się bez lekko seksistowskich uwag. Między innymi usłyszałam tę mądrość, którą na pewno wymyślił jakiś facet ;) 

femme au volant, danger (mort) au tournant
le volant - kierownica
un danger - niebezpieczeństwo
la mort - śmierć
un tournant - zakręt

Kobieta za kierownicą, niebezpieczeństwo (śmierć) na zakręcie. Oczywiście się z tym nie zgadzam i wypowiadam wojnę stereotypom!!! ;) 
Źródło : Internet
5. A na koniec coś z mojego bretońskiego podwórka. Jak wiecie w Bretanii często pada, ale lepiej nie narzekać, bo jak mawiają Bretończycy... Lepiej sprawdźcie sami TUTAJ

 
Listę słówek z tego wpisu dostępna w mojej klasie Quizlet (darmowy program do nauki słówek, instrukcja TUTAJ) lub do ściągnięcia w formacie PDF TUTAJ.  


---------------------------------------------
W 80 BLOGÓW DOOKOŁA ŚWIATA
---------------------------------------------

Zapraszam do odwiedzenia pozostałych blogów biorących udział w akcji. Popracujcie przez chwilę nad Waszą erudycją ;)

Chiny:
Biały Mały Tajfun - Chińskie powiedzenia i przysłowia 
Francja:
Madou en France - Piękne francuskie cytaty  
Français-mon-amour - Francuskie powiedzenia i przysłowia 
Między Francją a Szwajcarią - Francuskie przysłowia z kotami w roli główne 
Hiszpania:
Bzik Iberyjski - Hiszpańskie powiedzenia i przysłowia. Bzik w akcji W 80 Blogów Dookoła Świata.
Kirgistan:
O języku kirgiskim po polsku - Kirgiskie przysłowia 
Litwa:
Na Litwie - Litewskie powiedzenia i przysłowia  
Niemcy:
Niemiecki po ludzku - Przysłowia związane z czasem   
Szwajcaria:
Szwajcarskie Blabliblu - Mądrości ludowe Szwajcarów - szwajcarskie powiedzenia i przysłowia
Szwecja:
Szwecjoblog - 5 zaskakujących szwedzkich powiedzeń  
Tanzania:
Suahili online - Suahilijskie przysłowia  
Wielka Brytania:
Angielskic2 - Przysłowia w obrazkach
Specyfika języka - Powiedzenia i przysłowia angielskie - zgadniecie jakie? 
English with Ann - Money, money, money czyli kasiate angielskie powiedzenia 
English-Nook - Angielskie powiedzenia i przysłowia 
Angielski dla każdego - Po co słuchać piosenek na lekcjach angielskiego? 
Włochy:
Studia, parla, ama - Powiedzenia i przysłowia 
Obserwatore - Dzwonimy po fachowca - słowniczek zwrotów i mądrości życiowych  
Primo Cappuccino - Inspirujące cytaty najsłynniejszych Włochów na świecie  


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czujesz niedosyt?
Zajrzyj na Facebook, Youtube lub Quizlet :) 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

23 komentarze:

  1. Hmmm.... Skąd takie skojarzenie o okularnicach? (okularnica)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może skojarzenie z "niegrzecznymi" sekretarkami w okularach ;)

      Usuń
  2. Ale się naklikałam w tym wpisie, żeby przeczytać te mądrości! Szczególnie zaciekawiła mnie ta o małżeństwie, bo za ciut ponad miesiąc przekraczam progi twierdzy, ekhm... :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uciekaj póki możesz !! ;)
      A tak na poważnie : wszystkiego najlepszego! Będzie się działo :)

      Usuń
  3. A to ci ciekawostki. Jestem chyba okropna, ale nr jeden rozśmieszył mnie totalnie;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mnie też :D obie jesteśmy okropne ;) a obawiam się, że Autorka jest równie okropna jak my - jest więc już nas trzy. Plus całe rzesze Francuzów... :D:D:D:D

      Usuń
    2. Dobrze być w grupie;))) Pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Nic, co ludzkie, nie jest mi obce ;)

      Usuń
  4. Przeczytałam Twój post o powrocie do prowadzenia samochodu. Ja robię tu w Niemczech prawo jazdy. Tzn. na razie to za wiele powiedziane, bo tylko chodzę na teorię. Jeśli będę chciała więcej godzin jazdy niż ustawa przewiduje, to kosztują one 40 euro za 45 minut... A zapewne będę, bo nigdy nie siedziałam nawet na miejscu kierowcy. Na razie to nie wiem nawet, gdzie w samochodzie jest silnik. W październiku będę się uczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, niezły cennik! A ja myślałam, że nikt nie przebije Francuzów ;)
      Trzymam kciuki ! Na początku jest dużo stresu, ale z czasem można polubić jazdę samochodem. To znaczy tak sobie mówię, bo przede mną jeszcze trochę pracy w tej materii ;)

      Usuń
  5. Haha, dobre! Moi znajomi tutaj chyba nie są zbyt żartobliwi (albo zbyt porządni:P), bo będąc okularnicą jeszcze nie usłyszałam nigdy numerka 2. Od takich wpisów warto zaczynać dzień ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Madou!
      Hmmm, to może Bretończycy są tacy zbereźni ;)

      Usuń
  6. Wjeżdża na stół zamówiona analiza psychologiczna Francuzów na podstawie ich ludowych mądrości: to ciężkie przypadki są....
    Pierdzenie, bekanie, kokoszenie się po różnych łóżkach niekoniecznie swoich, seksistowskie uwagi... i to jeszcze w bretońskim deszczu. Ech...

    OdpowiedzUsuń
  7. Wita się kolejna okularnica :) Skąd oni biorą takie porównania? :P

    OdpowiedzUsuń
  8. obserwując Twój blog od długiego czasu mam wrażenie, że tutaj coraz więcej kipi optymizmem, Twoje wpisy uczą, sprawiają przyjemność z poznania nowych słówek i uruchamiają ruch powieki, bo wszystko tak fajnie piszesz z przymrużeniem oka :)

    pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Karolino ! Cieszę się, że czujecie to, co chcę Wam przekazać między wierszami :)

      Usuń
  9. Pozdrowienia od kolejnej okularnicy (chociaż ylko w samochodzie i na radach pedagogicznych) ;-) ale moi znajomi Bretończycy chyba nie znają tego powiedzenia bo nie słyszałam go od nich :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że większość z Nas to typowe filolożki w okularach ;)

      Usuń
  10. Hm, a ja zawsze na imprezy czy randki zdejmowałam okulary.. Hiszpanie nie znają chyba tego powiedzenia ;)

    OdpowiedzUsuń