środa, 10 lipca 2013

Tour de France 2013 - słownictwo

Ostatnio le Tour de France przejeżdżał przez Bretanię. Miałam to szczęście, że mogłam na własne oczy zobaczyć wyścig i krzyczeć Allez, allez! :) Tak bardzo udzieliły mi się sportowe emocje, że postanowiłam poruszyć ten temat na blogu i podzielić się z Wami moimi wrażeniami. Moją opowieść zacznę od podania przydatnego słownictwa i kilku ciekawostek z historii Tour de France.

le TOUR DE FRANCE, zwany również la Grande Boucle, czyli Wielka Pętla
Pierwszy wyścig odbył się w roku 1903, czyli 110 lat temu. W tym roku ma miejsce 100. edycja wyścigu. Pewnie zastanawiacie się dlaczego 100. a nie 110.? Odpowiedź jest prosta : wyścig został kilkakrotnie odwołany w trakcie I i II wojny światowej ze względu na prowadzenie działań wojennych. Wyścig odbywa się głównie w lipcu. Zawodnicy pedałują (pédaler) dokładnie przez 3 tygodnie.

uwaga językowa:  LE tour (objazd, runda), ale LA tour (wieża)

le VÉLO, zwany również la petite reine, czyli mała królowa

kliknij obrazek, aby powiększyć
Źródło : http://www.ikonet.com/fr/ledictionnairevisuel/

le COUREUR, czyli kolarz wyścigowy (znaczenie podstawowe: biegacz)
Udział w wyścigu to gra warta świeczki. Zwycięzca otrzymuje 450 000 euro!!
Do tej pory w wyścigu brało udział zaledwie kilkunastu Polaków, niestety większości z nich nie udało się dojechać do mety. W tym roku wśród kolarzy znajduje się 3 Polaków.

le PARCOURS, czyli trasa  
Liczy ponad 3 tysiące kilometrów i obecnie podzielona jest na 21 etapów (une étape). W tym roku wyścig wystartował na Korsyce (la Corse), a zakończy się jak zwykle w Paryżu, na Polach Elizejskich (les Champs Élysées). Zdarza się, że trasa wykracza również poza granice Francji. Etapy, które przyciągają przed telewizory największą liczbę widzów, to etapy górskie oraz jazda na czas (contre la montre).


le départ - start
l’arrivée- meta

Źródło : http://www.francetvsport.fr


LE MAILLOT, czyli koszulka
W trakcie wyścigu prowadzone są różnego rodzaju klasyfikacje. Kolarzowi, który zajął na danym etapie najwyższe miejsce w danej klasyfikacji, przyznawana jest koszulka w odpowiednim kolorze : jaune (żółty), vert (zielony), blanc (biały), à pois rouges (w czerwone grochy).
Najcenniejsza jest koszulka żółta, czyli le maillot jaune, która należy do kolarza, który prowadzi w klasyfikacji generalnej, czyli ma najlepszy czas na trasie.

Źródło : Internet
le DOPAGE, czyli doping
Niestety istnieje również wśród kolarzy. Największa afera dopingowa dotyczyła Amerykanina - Lance'a Armstronga.

se doper - stosować doping
une substance dopante / un produit dopant - środek dopingujący

8 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł, ale ma mnóstwo błędów. Najbardziej rzuca się w oczy błąd w nazwisku Lance'a Armstronga, ponadto oczywiście nie jest Francuzem, a Amerykaninem!!
    Ponadto chciałabym wiedzieć, jakie to jeszcze inne koszulki kryją się pod skrótem "etc"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, oczywiście, że jest Amerykaninem!

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o koszulki, w źródłach widziałam 6. Dwie ostatnie odnoszą się do klasyfikacji grupowych, dlatego postawiłam "etc". Nie jestem znawczynią kolarstwa, więc jeśli pojawiły się jakieś inne błędy merytoryczne, to proszę o wsparcie :)

      Usuń
    3. Dopytałam znajomego. Te dwie ostatnie "koszulki", o których myślałam, to le dossard, czyli kawałek materiału z numerem, który przyczepia się na plecy. Już naniosłam odpowiednią poprawkę.

      Usuń
  2. Właśnie trafiłam na Twojego bloga, przeczytałam pierwszy artykuł i jestem zachwycona ;) Uczę się francuskiego i chyba już wiem gdzie będę szukać użytecznych artykułów i informacji nt. tego języka.

    Merci!
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  3. Białą koszulkę ma teraz Polak - Kwiatkowski:)
    Świetny blog:)Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń